• Nieuws
  • 5 x trainen voor Egmond-Pier-Egmond

5 x trainen voor Egmond-Pier-Egmond

Hoe vaak komt jouw fiets per week de schuur uit? En train je dan specifiek op het strand voor het gevoel met het zand of pak je een MTB-parcours om je technische skills te ontwikkelen? Misschien ben je nog wel zoekende naar de juiste trainingen dit najaar, in aanloop naar de grootste strandrace van Nederland. We hebben daarom 5 trainingstips voor je op een rij gezet.

Het strand op en af
Je fietst vast geregeld lange stukken op het strand langs de vloedlijn. Lekker de trappers laten draaien, het juiste stuk zand zoeken. Maar train voorafgaand aan deze duurtraining eens specifiek op de op- en afgangen. Pak een strandafgang volle vaart naar beneden, fiets naar de vloedlijn, keer om en fiets weer terug omhoog het strand af. Herhaal deze oefening gewoon een keer of 5-8. Je leert met elke herhaling je fietst beter te controleren als je het zand raakt en je gaat steeds beter je moment van schakelen timen.

Mountainbiken
Op je mountainbike werk je natuurlijk sowieso aan je algehele fietsconditie, maar je werkt ook aan je technische skills. Je leert ontwijken, afdalen, klimmen en omgaan met verschillende ondergronden. Het MTB-parcours van Schoorl blijft een grote aanrader als trainingsparcours voor Egmond-Pier-Egmond. Het heeft serieuze beklimmingen, je moet volle focus houden tijdens de verschillende afdalingen en je fietst over relatief harde bosgrond en stukken mul zand in de open duinen.

Klimmen
Tijdens Egmond-Pier-Egmond moet je ook kunnen klimmen. De strandopgangen zijn kort, maar stijl en bovendien kom je bij Wijk aan Zee het Buff klimklassement naar de top van het Hoge Duin tegen. Nu heb je in de Nederlandse polders niet veel klimmogelijkheden, maar je kunt het zeker trainen. Bij Schoorl, vlakbij het klimduin, ligt de Klimweg (what’s in a name). Ga die maar eens vijf keer achter elkaar omhoog. De Elzenlaan in Bergen aan Zee naar Huize Glory is goed om eens te pakken. En ga in Wijk aan Zee dus maar eens omhoog naar het Hoge Duin. Wil je je benen echt trainen, schakel dan naar een zware versnelling op onze korte Hollandse klimmetjes.

Strandracetrainingen
In het najaar zijn er verschillende trainingsgroepen op het strand te vinden. Je kunt je eenvoudig bij zulke groepen aansluiten om specifieke trainingen voor het strandfietsen te krijgen. Wij tippen de trainingen bij Wijk aan Zee en Petten. De organisator van de Subaru BeachBattle (de race zelf is ook een toffe voorbereiding op Egmond-Pier-Egmond, op 24 november) verzorgen trainingen op het strand bij Wijk aan Zee. Elke zaterdag van 9-11 uur vanaf strandpaviljoen de SunSeaBar. Klik hier meer informatie. Beukers Bike Centre organiseert 3 trainingen in december op het strand bij Petten. Op 7, 25 en 28 december kun je gratis meefietsen met de experts en ervaringsdeskundigen van Beukers Bike Centre.

Van je fiets af
Er zullen momenten zijn in Egmond-Pier-Egmond dat je van je fiets af moet stappen en zelfs moet lopen. Over de hooibalen bij Castricum aan Zee, een trap op, een strandopgang omhoog, op deze momenten kun je waarschijnlijk niet blijven fietsen. Kun jij dan snel uit je klikpedalen stappen? Oefen dat af en toe tijdens je ritjes. Hoe goed voel jij je pedalen aan? Voor de echte fanatiekelingen nog een toevoeging: klik je schoenen van de pedalen, stap af, til je fiets op je schouder, ren 100 m. en stap dan weer op je fiets. Herhaal dit een paar keer willekeurig tijdens je rit.

Je hebt nog twee maanden om er voor te zorgen dat je helemaal fit aan de start verschijnt op 11 januari. Dat gaat jou lukken! Schrijf je nu in voor de grootste strandrace van Nederland!

 

Schrijf je nu in!
Klik hier